Размисли на темата за положителните и отрицателни ефекти от онлайн образованието. Как да накараме учениците да учат повече с помощта на информационните и комуникационни технологии



През изминалата година настъпи пандемията от Коронавирус и с това настъпи времето на дистанционното или онлайн обучение. Ефекта от това усетиха всички ученици, учителите и голяма част от родителите предимно на деца в началното училище.

Резултатите от дистанционното обучение от изминалата година според по-голямата част от засегнатите (ученици, родители, учители, управляващи и коментатори) се оказаха отрицателни.

Защо се получи така? Какво се обърка? Какви недостатъци има онлайн обучението? Какви са предимствата на ИКТ в обучението? Какъв беше психологическият ефект от дистанционното обучение?

Тук ще споделя моето мнение по тези въпроси.

I.                   Всяко време поставя своите условия и предизвикателства. Това ни принуждава, да се променяме и адаптираме към новите условия, които животът ни предлага. Такава е и настоящата ситуация свързана с пандемията от ковид и свързаното с нея онлайн обучение. Учениците трябваше да преминат от преподаването в класна стая, към преподаване от компютърния екран. Също така те трябваше да усвояват материала по различен начин. Тук интересно е да се помисли как учениците се адаптираха към това. На първо място дистанционното обучение се прие по-зле от учениците екстроверти. Те бяха по-объркани в комуникацията си с учителите, отколкото техните съученици интроверти, за които опосредстваната комуникация е по-безпроблемна. Друг показател за адаптираността на учениците е тяхната мотивация за учене. Изглежда че възможностите на съвременните ИКТ не са достатъчни, да мотивират учениците да учат повече и по-усилено. Това опроверга досега поставяната роля на ИКТ в учебния процес. Но това налага и преоценка на възможностите на ИКТ в обучението.

II.                 Досега се смяташе че предимствата на ИКТ са свързани с по-голяма нагледност на учебния материал. С едно кликване на мишката можеш да си пуснеш образователен филм на каквато и да е тема. В интернет съществуват множество ресурси (изображения, карти, диаграми, таблици и. т. н.), само доброволният избор на учителя е достатъчен, да онагледи добре материала си. Обаче поставени в контекста на дистанционното обучение тези предимства не са ефективни. Оказа се, че само учебника или интернет с хилядите му ресурси не са достатъчни, за да се придобият качествени знания, камо ли пък умения. За постигането на това е нужен учител. Според мен ролята на съвременният учител е по-свързана с предаването на опит и предаването на по-знание, един вид знание за знанието и методите и уменията свързани с него, а не преподаването на учебния материал. Още се питам какво можеше, да се случи по различен начин в дистанционното обучение.

III.              На първо място бих променил начинът по който се случваше онлайн обучението. Според мен условията в клас и условията на средата в интернет не са еднакви и методите от клас не трябваше да се копират в онлийн среда. Според мен обучението онлайн трябваше да е свързано с повече практически проекти и даване на обратна връзка за тях, докато сухият учебен материал да бъде представен чрез инструктивно видео.

 

 На второ място бих се съобразил с хигиенните норми за използване на интернет и ресурсите му. Както се знае дозата прави отровата.

 

Последно бих споделил няколко думи, за факта че голяма част от учениците поне веднъж не са включвали устройствата си за да не присъстват в час. Причината разбира се трябва да се търси индивидуално у всеки ученик, но тя най-често е свързана със стрес и притеснения (според мен) относно академичните постижения т. е. оценките са на първо място.

Накрая е важно да разберем, как се отрази дистанционното обучение на психиката на ученика.

IV.              Миналогодишното онлайн обучение според всички мнения промени, дори премахна социалния контакт между ученик-учител, ученик-ученик, а може би ученик-среда. Това се оказва объркващо за учениците, а може би и в по-малка степен, за учителите. Учениците спряха да развиват социалните си умения през този период.

 

Това са моите размисли, за онлайн обучението. Ако ти мислиш по друг начин или искаш да ме допълниш, пиши в коментарите.

Коментари